Service bij 12 wekenprogramma boek

Het Weg met de Weegschaal Werkboek vervangt in combinatie met het Weg met de Weegschaal Eetschrift de eerder bij Unieboek/Spectrum uitgegeven boeken ‘Het Weg met de Weegschaal 12-wekenprogramma’ en ‘Het Weg met de Weegschaal Superdieet’. Ook de eerdere versies zijn nog prima bruikbaar! Je kan ter aanvulling het Eetschrift bestellen, vooral als je graag meer menutips en recepten wilt.

Met alle versies ga je week voor week aan de slag met de principes van Weg met de Weegschaal. Onderwerpen die bijvoorbeeld aan de orde komen zijn eten kiezen, stoppen wanneer je genoeg hebt, omgaan met feestjes, slim bewegen en voldoende ontspannen.

De e-mailservice bij de boeken is ook vervangen: als je een gratis account aanmaakt op deze website, zie je in het menu rechts ‘Weg met de Weegschaal werkboek’ staan. Daar vind je alle benodigde informatie en werkbladen. En door je gratis account krijg je natuurlijk toegang tot meer extra informatie.

Veel gestelde vragen boek Weg met de Weegschaal 12 weken programma / Superdieet

Moet ik mijn boek vervangen door het nieuwe Weg met de Weegschaal Werkboek?

Nee, dat is niet nodig! Ook niet als je begeleiding hebt van een Weg met de Weegschaal gewichtsconsulent. De eerdere versies zijn nog prima bruikbaar. Ter aanvulling kan je wel het Eetschrift bestellen, vooral als je meer recepten en eet-ideeën wilt.

Mag je ook rijstwafels in plaats van brood?

Je kunt rijstwafels toevoegen als vervanging van brood. Een paar aandachtspunten: 100 gram rijstwafels bevatten meer calorieën en minder voedingswaarde dan 100 gram brood. Nu zul je niet zo snel 100g rijstwafels eten, omdat ze zo licht zijn. Dus de kans is groot dat je, als je vaak voor rijstwafels kiest, vaker honger krijgt of houdt en daardoor meer gaat eten. Eet je veel tarwebrood, dan is het voordeel van een rijstwafel dat je meer afwisseling in je eetpatroon krijgt.

Zijn bouillonblokjes wel goed? Daar zitten toch smaakversterkers in?

In bouillonpoeder en bouillonblokjes zitten inderdaad vaak smaakversterkers. Het beste alternatief is natuurlijk om zelf bouillon te trekken van kruiden en/of been, maar vrijwel niemand zal tegenwoordig de tijd of de moed opbrengen om dat regelmatig te doen. Vandaar dat we het praktisch houden. Hoe je je uiteindelijk voelt, zal waarschijnlijk niet afhangen van bouillon. Bij al dit soort dingen is het goed om de grote lijnen in de gaten te houden. Je kunt wel kijken of je de ‘meest natuurlijke’ bouillon kunt vinden die er in het schap ligt. Bij de natuurwinkel zijn bijvoorbeeld soorten zonder smaakversterkers of zonder zout te koop.

Mag je koffie drinken?

Het Weg met de Weegschaal 12 weken programma schrijft geen ‘extra’s’ voor waar je lichaam niet veel aan heeft. Of je die neemt, mag je zelf bepalen. Dit boek verbiedt namelijk ook niets. Op basis van de dingen die je leert uit het boek, weet je op een gegeven moment vanzelf wel of je koffie wilt drinken en hoeveel dan en wanneer. Weet je niet wat je nu het beste kunt doen? Dan zou je kunnen kiezen uit twee opties:

1. Neem even geen koffie om te ontdekken wat voor functie het voor je heeft. Dan kun je daarna beslissen wat je prettig vindt.

2. Blijf je koffie gewoon nemen en onderzoek tijdens het drinken welke functie het voor je heeft. Dan kun je op een gegeven moment beslissen wat je prettig vindt.

Mag je zout in je eten doen?

Zout eten is iets waar de meeste mensen aan gewend zijn geraakt. Veel zout zorgt ervoor dat je minder proeft van het eten en dat je vocht gaat vasthouden. Misschien is het een idee om een beetje zout te gebruiken, of in ieder geval iets te minderen? Als je een week geen zout toevoegt, zul je merken dat je ook daar weer aan went. Dan proef je ineens de rest van het eten weer.

Ik drink geen melk. Hoe kan ik dat vervangen?

Melk biedt je aan de ene kant vocht (dat je kunt vervangen door water en ander drinken) en aan de andere kant voedingstoffen. Eiwitten en calcium zijn belangrijke dingen die in melk zitten. Je kunt die dingen ook uit andere voedingsmiddelen halen. De calcium bijvoorbeeld uit groene bladgroenten, de eiwitten uit vlees, bonen of eieren. De melk is in het voorbeeldmenu van het 12 weken programma opgenomen omdat het een product is dat veel mensen in Nederland dagelijks gebruiken. Houd er wel rekening mee dat je erg veel groente moet eten om de calcium uit melk te vervangen.

Sommige mensen die niet tegen (koe)melk kunnen, kunnen wel tegen kaas of yoghurt of geitenmelk. Wil je soms iets nemen dat op melk lijkt, dan zou je ook kunnen kijken of je kunt wennen aan sojamelk, amandelmelk, rijstmelk of een andere variant. Ze zijn in natuurwinkels verkrijgbaar, maar ook steeds vaker in de supermarkt. Let erop of er calcium aan toegevoegd is, anders krijg je die alsnog niet binnen.

Ik zou heel graag vegetarisch blijven eten, maar weet niet goed hoe ik dat moet aanpakken binnen het 12 weken programma. De vegaburgers uit de supermarkt zijn namelijk heel erg bewerkt.

Vlees en vis bieden je vooral eiwitten, waar aminozuren inzitten die je lichaam niet zelf kan aanmaken. Als je vegetarisch wilt eten, is het dus belangrijk om die op een andere manier binnen te krijgen. Veel vegaburgers uit de supermarkt zijn inderdaad behoorlijk bewerkt. Maar alles is relatief: je kunt bij die producten eens kijken welke het minst bewerkt zijn. Andere tips: maak gebruik van eieren en zuivel als je die wel eet. En een combinatie van granen (bijvoorbeeld rijst, tarwe, rogge) en peulvruchten (bijvoorbeeld bruine bonen, cappucijners, linzen) biedt ook de verschillende aminozuren die je nodig hebt. In de recepten in je boek (en het Eetschrift als je dat ter aanvulling erbij neemt) zijn de nodige vegetarische gerechten opgenomen; je kunt even vooruit bladeren om de menu’s uit het hele boek meteen eruit te pikken en te gebruiken.

Ik beweeg al een tijd minimaal een half uur per dag door ´gewone dingen´, zoals boodschappen op de fiets te doen. Kan ik de opdrachten over bewegen dan gewoon overslaan en op dezelfde manier verder gaan?

Het doel van de opdrachten over bewegen is om je te helpen actief te leven op een manier waar jij je prettig en fit bij voelt. Als je dat bereikt hebt met je gewone activiteiten, is dat dus prima! Je zou de opdrachten steeds even door kunnen lezen om te zien of er iets bij zit wat je inspireert. Wie weet ben je toe aan een stap om meer met je spieren te doen, voor kracht of lenigheid, of ook intensievere beweging (sporten) toe te voegen?

Mag je koffie met melk drinken?

Of je koffie met melk wilt drinken, mag je zelf kiezen. Sowieso gaat het nooit om wat er ‘van het dieet mag’, maar om wat goed is voor jou! Misschien helpen deze vragen je om te bepalen wat je wilt doen: Waarom drink je koffie met melk? (b.v. voor de voedingswaarde, voor het vocht, omdat je het lekker vindt) – Als het voor de smaak is: proef je dan ook echt als je het drinkt? / Hoe vaak drink je koffie met melk? / Maakt het veel uit of je koffie met melk drinkt? Wat is het effect ervan?

Ik heb een blessure en kan tijdelijk niet goed sporten/bewegen. Wat moet ik nu weglaten uit mijn menu?

Misschien helpt het om nog eens naar de groepsindeling te kijken voorin het boek. Doordat je tijdelijk niet kan bewegen zoals anders, ben je waarschijnlijk minder actief en daardoor kan je groep veranderen. Kun je daardoor zien wat slim is om aan te passen?

En zijn er andere manieren van bewegen, die ook kunnen met je tijdelijke beperking? Dat kan je helpen om een fit gevoel te krijgen of te houden.

Ik weeg heel veel en mijn afvalproces gaat langer duren dan 12 weken. Wat doe ik als het boek uit is?

Die vraag wordt als het goed is vanzelf beantwoord terwijl je de weekopdrachten doorloopt!

Wat doe ik als ik uit eten ga?

Als je uit eten gaat, kun je vrijwel nooit een gerecht eten dat in het boek beschreven staat. Dat betekent dat je zelf een alternatief mag gaan kiezen. De gerechten in het boek zijn maar een voorbeeld. In het blokje ‘Goed eten herkennen’ in week 1 lees je, waarom juist deze gerechten gekozen zijn voor het boek. Dat kan je helpen om een goede keuze te maken.

Eet je bij andere mensen of kun je om een andere reden je eigen eten niet uitkiezen, dan is een handige richtlijn: proef het eten, geniet ervan en stop als je genoeg hebt. Ook als je bord nog niet leeg is…

Hoeveelheid gekookte rijst of pasta

In het boek staat de rijst en pasta in ongekookte hoeveelheden. Voor mensen die met een gezin eten en uit de pan opscheppen: voor elke 25 gram ongekookte rijst en pasta kun je uitgaan van één opscheplepel.

Belangrijk: de hoeveelheden in het boek zijn slechts een hulpmiddel om op gang te komen. Als je de getallen een keer niet weet, eet dan tot je een tevreden gevoel in je maag hebt en stop dan. Dat wordt straks je echte richtlijn.

Kan ik de noten vervangen door iets anders?

Sommige mensen zijn allergisch voor noten. Ze krijgen een heftige reactie als ze noten eten. Geldt dat voor jou, dan moet je een alternatief zoeken voor de noten die bij de suggesties van het 12 weken programma staan. Wat er positief is aan noten: ze zitten vol voedingsstoffen (gezonde vetten, eiwitten, vitaminen en mineralen) en geven afwisseling in je menu.

Je zoekt dus naar iets met dezelfde kwaliteiten. Bijvoorbeeld zaden en pitten (zoals zonnebloempitten of pijnboompitten of eet brood of een cracker met sesampasta, of voeg wat lijnzaad aan je eten toe). Red je het daar niet mee, dan kun je ook op zoek naar eiwitrijke groente zoals avocado of af en toe iets ‘anders’ voor jezelf maken zoals een salade met bonen of cappucijners. Of hummus op je brood doen.

Lust je geen noten? Helemaal geen noten? Elke noot heeft een andere smaak. ‘Ik lust geen noten’ is net zoiets als ‘Ik lust geen groente’ of ‘Ik lust geen fruit’ of ‘Ik lust geen snoep’. Vind je het de moeite waard om een soort noten te proeven die je misschien wel lust, om te kijken of je eraan kunt wennen? Ze hebben een grote waarde voor je lichaam.

Hoe kies ik uit al die soorten brood?

Brood kan van verschillende granen worden gemaakt, bijvoorbeeld tarwe, rogge, gerst of spelt. Dat zie je soms in de naam terug. Wij eten veel tarwe in Nederland en juist daarom kan je lichaam het erg waarderen als je soms ook een andere graansoort kiest. Dan krijg je weer andere voedingsstoffen binnen.

Behalve de graansoort, kan ook de mate waarin het meel bewerkt is variëren. Volkoren betekent dat de volledige graankorrel verwerkt is (de naam zegt het al). Bij andere soorten is een deel van de korrel eruit gezeefd, soms zelfs een groot deel zoals bij witbrood. Hoe meer eruit gezeefd wordt, hoe meer voedingswaarde je verliest.Bij het kiezen van je brood kun je deels logisch nadenken en deels de etiketten lezen. Heb je dat laatste al eens gedaan bij verschillende soorten brood? Het donkere kleurtje komt soms gewoon van kleurstof (caramel bijvoorbeeld).

Mag je gewoon verzadigde vetten eten? Dat is toch slecht voor je cholesterol?

Bij de veelgestelde vragen achterin het boek kun je een antwoord vinden op deze vraag.

Voor degenen die zich zorgen maken over het cholesterolgehalte in hun bloed (bijvoorbeeld omdat ze een hoog cholesterolgehalte in de familie hebben): je kunt het laten meten. Laat daarbij onderscheid maken tussen LDL en HDL cholesterol, want het totaalcijfer zegt niet zoveel. Na een week of zes met het boek werken, kun je nog eens laten meten. Dan kun je zien wat het effect is en ben je gerustgesteld.

Mag je helemaal geen kruidenmixen gebruiken?

Kruiden mogen natuurlijk gewoon! Alleen zitten er in sommige kruidenmixen uit een zakje allerlei smaakversterkers (vaak E-nummers). Het nadeel daarvan is, dat je eraan went dat alles een sterke smaak moet hebben. Daardoor ga je steeds meer denken dat gewoon eten ‘niet lekker genoeg is’. Terwijl je die dingen weer echt lekker gaat vinden als je een paar weken volhoudt. Ben je daartoe bereid? Voor je het weet vind je alles met smaakversterkers te zout smaken, of merk je dat het allemaal hetzelfde smaakt. Dan weet je dat je smaak weer terug is, zoals hij bedoeld is.In week 11 krijg je bij de menusuggesties een stukje over kruiden(combinaties). Misschien leuk om alvast vooruit te bladeren.

Ik eet altijd aardappels met jus. Mag dat helemaal niet?

Belangrijk bij dit programma is dat er niets is wat ‘niet mag’. Alles mag, maar het is wel de bedoeling dat je goed bedenkt wat je zelf wilt. Het lastige van jus is, dat het vet en zout is. Daarmee wen je eraan dat de jus de smaak moet geven aan je eten. De aardappels proef je niet meer en je krijgt ook bij andere dingen snel het idee dat het niet vet of zout genoeg is om lekker te zijn. Je smaak verandert: je gaat denken dat alleen eten met veel vet en zout lekker smaakt. Terwijl het echt een kwestie van aanwennen is – en van ‘afwennen’ als je dat wilt. Wat zou je zelf graag willen?

Mag je dit programma volgen als je zwanger bent of borstvoeding geeft?

Voor vrouwen die zwanger zijn of borstvoeding geven, is het belangrijk om niet te lijnen, vooral niet als het gaat om overtollig vet dat ze ook voor de zwangerschap al hadden. Twee redenen: je kind heeft voeding nodig (dus moet je daar niet op bezuinigen) en in vetcellen zitten ook gif- en afvalstoffen opgeslagen, die vrijkomen als je lichaam ze leeg gaat halen. Die krijgt je kindje dan binnen.Een moeder die borstvoeding geeft, mag gerust het programma uit dit boek volgen om gezond te eten en goed naar haar eigen behoeften te luisteren. En om niet onnodig veel aan te komen tijdens de zwangerschap. Zolang ze maar niet probeert af te vallen. De belangrijkste richtlijn hierbij is: geen honger krijgen.

Mag je ahornsiroop gebruiken in plaats van diksap?

Ahornsiroop is minder bewerkt dan suiker, net als diksap. En fruit is weer minder bewerkt dan diksap. Je kunt dus zelf kijken hoever je wilt gaan met minder bewerkt eten. Vaak blijkt dat je jezelf hebt aangeleerd om altijd een zoete smaak te willen (en dat je dat ook weer af kunt leren). Hoe zuiniger je met zoetmiddelen bent, hoe beter…