Omdat de koolhydraatarme (en proteïnerijke) diëten op het moment weer erg in zijn, spreek ik regelmatig mensen die bang zijn dat brood niet goed voor je is. En die dat lastig vinden, omdat ze gewend zijn om elke dag brood te eten en geen goed alternatief weten.

Ik denk niet dat er één waarheid is over of dingen goed zijn voor je, of niet. Mensenlichamen zijn verschillend. En zelfs de meest gespecialiseerde wetenschappers weten niet alles. Maar als je je mening probeert te vormen over hoe je met brood wilt omgaan, heb je misschien iets aan de volgende gedachtes.

1. We eten veel tarwe. Tarwe is een graansoort en het meeste brood dat in Nederland verkocht wordt, is vooral van tarwe gemaakt. Ook pasta wordt vaak van tarwe gemaakt en bijvoorbeeld koekjes en tortilla’s. Als tarwe de basis is voor veel van je maaltijden, heb je niet zoveel variatie in voedingsstoffen. Je kunt eens kijken of je kunt afwisselen met andere granen. Er is bijvoorbeeld ook speltbrood, roggebrood of meergranenbrood. Dat laatste bevat waarschijnlijk alsnog veel tarwe.

2. Voor tarwe is landbouw nodig. Een graanveld vind je niet zomaar ‘in het wild’. Aangezien de landbouw ongeveer 10.000 jaar geleden is uitgevonden, kun je bedenken dat ons oorspronkelijke voedsel maar weinig tarwe bevatte. En weinig melkproducten trouwens en weinig suiker. Tegenwoordig komt het grootste deel van onze energie uit tarwe, suiker en melkproducten. Het zou beter zijn als we meer afwisseling hadden en in ieder geval meer planten (stengels, bladeren) aten. Dat betekent niet dat graankorrels of melk ons niets te bieden hebben!

3. Brood is voor veel mensen een basisproduct waar ze een of twee maaltijden omheen bouwen en misschien ook wel tussendoortjes op baseren. Als dat bij jou ook het geval is en je gaat ineens bedenken dat je (bijna) geen brood meer wilt eten, moet je wel voldoende alternatieven hebben. Anders krijg je te weinig voeding binnen, waardoor je lichaam en jijzelf onrustig worden. Daar kun je allerlei ongezonde gewoontes van krijgen. Weet je geen alternatief, pak dan liever (voorlopig) een boterham.
Voor degenen die behoefte hebben aan suggesties voor wat je ook kunt eten, geef ik deze maand trouwens tips op twitter (#goedeten).

4. Het succes van eiwitrijke diëten heeft drie belangrijke redenen. De eerste is dat je bij elk dieet gaat opletten wat je in je mond stopt. Bewust eten zorgt vaak voor minder eten. En als je meer aandacht aan je eten besteedt, smaakt het misschien ook beter. De tweede reden is, dat je bij het verminderen van koolhydraten in de eerste plaats ook minder suiker en wit meel gaat eten en drinken. Die twee dingen krijgen de meeste mensen veel te veel binnen. Suiker en wit meel kunnen je lichaam ontregelen waardoor je dikker wordt, je vermoeid voelt en steeds meer zin krijgt in ongezond eten en drinken. En de derde reden is dat je bij een maaltijd met minder suiker en wit meel en meer eiwitten, je sneller en langer vol voelt.

Zowel bewust eten als gezonde maaltijden met minder suiker en wit meel nemen, kun je ook doen zonder een eiwitdieet te volgen (of alle koolhydraten uit je voeding te schrappen). Waarschijnlijk haal je dan precies hetzelfde resultaat. Met twee extra bonussen: je nieren worden minder belast, omdat je geen overdaad aan eiwitten binnenkrijgt. En omdat je redelijk normaal kunt blijven eten, houd je het ook vol en houd je dus ook je gewicht op peil.