Blog

Ben ik een emotie-eter?

Het begrip ’emotie-eter’ is een tijd geleden goed uitgewerkt door onderzoeker en schrijver Tatjana van Strien. Zij heeft de Nederlandse Vragenlijst Eetgedrag (NVE) ontwikkeld, waarmee je kunt kijken hoe hoog je scoort op emotie-eten, extern eten en lijngericht eten. Extern eetgedrag vertonen, betekent dat je geneigd bent om te gaan eten als je eten ziet of ruikt, ook als je geen honger hebt. Gevolg kan zijn dat je teveel eet. Lijngericht eetgedrag houdt in, dat je vooral let op de calorie├źn en dat je probeert zo min mogelijk te eten. Daarbij vergeet je dat eten eigenlijk bedoeld is om je lichaam te voeden. Je kunt stoffen tekort komen en vaak houd je je regime niet vol. Hierbij ontstaat vaak het jojo-effect: streng lijnen, weer ‘normaal’ gaan eten waarbij je weer aankomt, en dan weer streng lijnen.

Emotie-eten houdt in dat je gevoelens probeert weg te eten, omdat je geen andere goede manier weet om ermee om te gaan. Het kan goed zijn om niet te zeggen dat je een emotie-eter bent, maar dat je emotie-eten vertoont. Zo houd je duidelijk voor jezelf dat het gedrag is. Gedrag kun je veranderen. Wat je bent, is een stuk moeilijker te veranderen voor je gevoel. Misschien krijg je zelfs de neiging om het als excuus te gebruiken: “Ik ben gewoon een emotie-eter, ik kan er niets aan doen.”

Niet iedereen herkent een ’emotie’ bij zichzelf als hij zich onrustig voelt en op zoek gaat naar eten. Vooral mannen herkennen zich minder vaak in de term ’emotie-eten’. Ik heb daarom al een hele tijd geleden het woord ‘onrust-eten’ ge├»ntroduceerd. Die onrust herken je namelijk wel goed: je gaat lopen zoeken en je voelt geen rust zolang je niet eet. Er kunnen in zo’n geval twee dingen aan de hand zijn, grof gezegd:

  • Je hebt te weinig gegeten of je komt lichamelijk iets anders tekort.
    Jje bent bijvoorbeeld moe, je hebt dorst of het is benauwd in de kamer.
    De onrust is vooral lichamelijk.
  • Iets aan jou of je leven bevalt je even niet.
    De onrust is vooral geestelijk / gevoelsmatig.

Bij lichamelijke onrust werkt het natuurlijk het beste om je behoefte te vervullen: iets gezonds eten, water drinken, vroeg naar bed gaan, et cetera.
Bij de geestelijke onrust is er ook een behoefte, maar je weet misschien niet precies wat je dwarszit. Om daar achter te komen, moet je de onrust toelaten. Zolang je hem weg-eet, kom je er niet achter wat je echt nodig hebt en blijft de onrust terugkomen.

Emotie-eten of onrust-eten heeft ook andere nadelen:

  • Je kunt ervan aankomen, omdat je extra eet en vaak ook geen gezonde dingen.
  • Je raakt er bij elke keer dat je gaat eten, van overtuigd dat je niet met je onrustige gevoel om kunt gaan.
  • Je voelt je achteraf schuldig of boos vanwege het eten en dat geeft weer nieuwe onrust.
    Weer iets wat je niet bevalt aan jezelf.

Met onrust leren omgaan is een vaardigheid die we eigenlijk op school zouden moeten leren. Er komt zoveel op ons af in deze maatschappij en de verwachtingen liggen zo hoog, dat iedereen onrust opbouwt. Maar we hebben daar nog niets mee gedaan in het standaard onderwijs.

Wil je hiermee aan de slag, dan kun je bij een Ster-leefstijlcoach begeleiding vragen om te leren goed met onrust om te gaan. Je kunt ook een Weg met de Weegschaal gewichtsconsulent vragen of die je wil helpen met het omgaan met emotie-eten. Niet elke gewichtsconsulent is hierin extra geschoold overigens.
Wil je liever eerst een boek lezen hierover, dan sluit Meer rust het beste aan.

Lees

meer

blogs

In onze

winkel

  • Boeken
  • Online cursussen
    en programma’s