Je kunt je zelfcontrole trainen en beter in stand houden. Hoe doe je dat?

  • Formuleer wat je wél wilt doen en geef je zelf geen verbod. Bij een verbod handhaven, raakt je wilskracht op. Bij doen wat je wilt doen, krijg je steeds meer energie.
  • Je kunt niet voortdurend verleidingen op afstand houden, maar je kunt wel leren wachten. Wil je iets lekkers kopen? Wacht een uurtje. Als je het echt wilt, wil je het straks ook nog wel.
  • Formuleer concrete doelen. Juist omdat we langetermijndoelen vaak abstract formuleren, hebben we de neiging om ze uit te stellen. Kleine stapjes en concrete tussendoelen formuleren helpt. ‘Aan je conditie werken’ is minder motiverend bijvoorbeeld dan ‘een half uur stevig gaan lopen’.
  • Bouw routines op. Alles wat je doet op een vast tijdstip en op een vaste manier, daar hoef je geen beslissing over te nemen. En dat kost dus ook geen wilskracht.
  • Haal onnodige verleidingen weg. Mensen gaan voor gemak, jij ook. Als gezonde gewoontes voor het grijpen liggen en ongezonde moeite kosten (gezonde producten bijvoorbeeld vooraan in de kast en koelkast), maak je veel vaker de gezonde keuze.
  • Begin! Blijf je nieuwe gewoontes oefenen. Ze worden vanzelf een gezond automatisme, zoals tandenpoetsen voor het slapengaan.