Meer gaan bewegen lukt veel mensen niet. Ze vinden het te zwaar, vinden het niet leuk of het past niet in hun dag. Hier volgen 8 tips om bewegen gemakkelijker of leuker te maken.

  1. Veel zitten compenseer je niet met sporten. De nadelen voor je gezondheid en je gewicht als je veel zit, kun je het beste verminderen door…. regelmatig op te staan. Zie je op tegen sporten, dan is dit goed nieuws: vaker iets staand of lopend doen (bijvoorbeeld telefoneren of overleggen) levert óók grote winst op. Meer bewegen komt daarna(ast) wel.
  2. Uit conditie? Bouw dan eerst je conditie op met lopen of fietsen. Daarna kun je andere vormen van bewegen beter aan (en met die dingen je conditie op peil houden).
  3. Denk in blokjes van 10 minuten. Elk blokje van 10 minuten of langer dat je in je week toevoegt, is winst. Beweeg je korter, dan draagt het te weinig bij aan je conditie. Maar je hoeft niet meteen in uren te denken!
  4. Begin met een haalbaar doel. Niets is zo demotiverend als een plan verzinnen dat in de eerste weken al mislukt.
  5. Een realistische vorm van opbouwen is: voeg elke keer 10% toe. Dus van 20 minuten naar 22 minuten en zo verder.
  6. Zoek naar kansen om het bewegen een vaste plek te geven in je dag of week. Het moet een automatisme worden, anders blijft het je energie kosten om je ertoe te zetten.
  7. Een goed tempo is: een tempo waarbij je voelt dat je ademhaling en hartslag iets versnellen, maar je nog wel kunt praten.
  8. Beweeg je al dagelijks 30-60 minuten en val je niet meer af, terwijl je nog wel te zwaar bent? En heb je niet meer tijd beschikbaar voor beweging? Controleer dan of je met de juiste intensiteit beweegt (zie vorige tip). Te zwaar of te licht bewegen werkt niet. Kom je hier niet uit, vraag dan advies aan iemand die verstand heeft van trainingsprogramma’s maken (een personal trainer of leefstijlcoach bijvoorbeeld).