wat moet ik eten

  • De eenvoudigste ezelsbrug bij het kiezen van eten is: ‘hoe minder met het eten gebeurd is sinds het oogsten of slachten van de grondstoffen, des te meer voeding zit er nog in’.
  • Daarbij zijn de hoofdlijnen veruit het belangrijkst. Urenlang denken over de vraag of diepvriesgroente nemen nou beter of slechter is dan verse groente, is niet zo zinvol. Meer groente bij je maaltijden eten wel. En je zorgen maken omdat er een E-nummer op de verpakking van je rosbief staat is niet zo zinvol, maar een worstproduct met een lange lijst ingrediënten vervangen door rosbief wel.
  • Wat je hierbij doet, is gaan zoeken naar eten dat je voedt. Dat is een andere insteek dan eten zoeken waar je niet dik van wordt. In dat laatste geval loop je het risico dat je te weinig voeding binnenkrijgt en alleen maar meer zin in eten of eetbuien krijgt. Nog afgezien van het feit dat je je minder fit en vrolijk gaat voelen!
  • Als je de slag te pakken hebt met voedzaam eten kiezen, rest je nog maar één stap: zoveel mogelijk variëren. Een rode paprika is heel voedzaam, maar bevat niet alle mogelijke stoffen. Daarvoor zul je ook andere kleuren paprika’s moeten kiezen (gele of groene). En andere groentes (wortels, tomaten, spruitjes…). En producten uit andere voedselgroepen. Bijvoorbeeld fruit, eieren, noten, volkoren granen, zaden, vette vis, wat vlees.