Gepost op

Eindelijk de knop omzetten en gaan afvallen

Weg met de Weegschaal succesvol afvallen PowersessieOp 5 juni (2e Pinksterdag) kan je ‘s middags deelnemen aan een Weg met de Weegschaal Powersessie.

Er komt telkens weer een nieuw dieet langs. Maar als je er al zoveel geprobeerd hebt en telkens afgehaakt of teruggevallen bent, wil je niet nog een keer teleurgesteld worden. Je kunt de commentaren al horen: ‘Ben je nou wéér met iets nieuws bezig? Waarom ga je niet gewoon gezond eten en veel bewegen? Of laat het los, maar blijf er niet zo in hangen!’

Ja, die onrust zou je zelf ook best kwijt willen! Maar je krijgt maar geen grip op het afvallen.

Je hebt jezelf al zo vaak zien falen. Op andere gebieden kom je zo ver, waarom zie je dan geen voortgang in je wensen voor je gewicht? Na 13 jaar werken met mensen die van hun gewichtsproblemen af willen, weten we dat het niet aan je motivatie ligt, of aan je intenties. Je weet gewoon niet hoe je die knop omzet. Je wilt nu wel eens resultaten zien. Je wilt vertrouwen voelen. Jezelf andere dingen horen zeggen.

Je wilt horen bij die groep mensen die geen stress hebben over eten of hun gewicht en die gewoon goed voor zichzelf zorgen.

In de Weg met de Weegschaal Powersessie ga je zorgen dat oude valkuilen en smoesjes je niet meer dwarszitten. Dat je afkomt van het idee dat je niet sterk genoeg bent om door te zetten. En je zorgt dat je geen energie meer verliest op het onderwerp afvallen. Het is tijd voor een nieuwe fase waarin je blij kan zijn met jezelf en jezelf echt durft te laten zien. Dat is de enige manier om een goed leven te hebben en iets voor anderen te kunnen betekenen, toch?

Deze Powersessie met Meijke van Herwijnen is op 2e Pinksterdag, maandag 5 juni van 13.00 tot 16.30 uur in Amersfoort. Hij is specifiek voor mensen die zelf met hun gewicht bezig zijn (dus niet voor professionals die al het gewenste gewicht hebben). Er wordt van je verwacht dat je voor de sessie de lessen 1 t/m 4 van de online cursus ‘Word je eigen afslankcoach – Niveau 2’ hebt gedaan en ingestuurd. Die cursus krijg je dan ook cadeau bij de powersessie! Aanmelden voor de Powersessie kan t/m 17 mei, zodat je voldoende tijd hebt om je voor te bereiden.

Bij je aanmelding maak je gebruikersgegevens aan, zodat je direct kan inloggen en je met je eerste online les kan starten.

Succes en tot 5 juni!

Aanmelden Powersessie 5 juni

Gepost op

We draaien in kringetjes

afvallen dieet afslankenEerst zegt iemand: wie te dik is, eet teveel. Mensen moeten leren bij hoeveel calorieën je moet stoppen.

Dan zegt iemand: nee, nu vergeet je iets: bewegen is belangrijk. Mensen bewegen te weinig. We zijn namelijk minder calorieën gaan eten in de loop van de jaren, maar we zijn toch zwaarder geworden. Dat komt omdat we te weinig bewegen.

Dan komt er iemand die zegt: jullie visie is zo beperkt. Het gaat niet om calorieën of energiebalans. Het gaat erom dat we geen echte voeding meer binnenkrijgen. We eten leeg voedsel en dingen die we niet horen te eten, zoals graan en melk. Het komt omdat we te weinig voedingsstoffen binnenkrijgen.

Dan komt er iemand die zegt: met praten over minder eten, beter eten of meer bewegen komen we er niet. Eten is een emotioneel probleem. Mensen eten omdat ze op zoek zijn naar vervulling. En eten geeft geen vervulling, maar maakt ze dik en geeft ze een schuldgevoel. Dus wordt het emotionele probleem nog groter. Je moet de emotionele problemen behandelen.

En dan wordt het stil. En dan denk ik: hoe vaak moeten we deze discussie nou nog herhalen, alsof hij nog nieuw is? Iedereen heeft gelijk, maar intussen schieten we er geen donder mee op.

Ja, het zou mooi zijn als mensen goed voedsel kozen en daar precies de juiste hoeveelheid van aten. Ja, het zou mooi zijn als ze genoeg bewogen. Ja, het is nodig om emotionele problemen op te lossen als die er zijn. Maar de helft van de Nederlandse bevolking is volgens de normen te zwaar. En van de rest van de mensen denkt nog eens de helft dat ze te zwaar zijn, waardoor ze rare gewoontes aanleren (en overbrengen aan hun kinderen). Moeten we nu driekwart van de mensen permanente begeleiding geven van een dietist, een personal trainer én een therapeut?

Of kunnen we nu gaan kijken naar hoe wij in elkaar zitten. En hoe we daar met zijn allen zo mee om kunnen gaan, dat we langzaam weer op het juiste spoor komen. Want met een inwendig systeem dat ingesteld is op overleven in schaarste, kom je gewoon in de problemen als je in overvloed leeft. We blijven hamsteren, bang zijn dat een ander sterker is en proberen om alle prikkels op te vangen en te verwerken. Overgewicht is daar slechts één gevolg van. Vermoeidheid, vruchtbaarheidsproblemen, depressie en nog veel meer symptomen, horen ook in het rijtje.

Citaat van Albert Einstein:

“We can not solve our problems, with the same level of thinking that created them”.

Gepost op

Zijn brood en koemelk slecht?

paleodieet oerdieet melk zuivel brood tarweHet oerdieet/paleodieet gaat er inderdaad vanuit dat we alleen dingen moeten eten die we oorspronkelijk ook al aten, dus bijvoorbeeld planten, vis, noten, vruchten. Twee belangrijke dingen die dan ‘ongewenst’ worden, naast de duidelijk bewerkte producten, zijn granen en zuivel. Die eten we pas sinds de landbouw is uitgevonden, zo’n 10.000 jaar geleden. Aangezien een groot deel van onze voeding tegenwoordig granen en zuivel als basis heeft, is het een hele lastige instructie om die uit je menu te bannen.

Vaak hoef je zover ook niet te gaan als je je goed wilt voelen. De stress van ‘alles niet mogen’ kan je meer kosten dan wat het nóg gezondere eten je zou opleveren. Je loopt ook het risico dat je te weinig of te eenzijdig gaat eten als je niet zoveel ‘paleovoeding’ tot je beschikking hebt. Of dat je je hele plan om gezond te eten overboord gooit omdat het niet haalbaar is. Dan heb ik liever dat mensen een kleinere stap zetten, die ze wél haalbaar vinden.

Daarbij denk ik, dat je niet kunt doen alsof we nog in de oertijd leven. Een vis van toen is niet hetzelfde als een vis nu. En wij leven totaal anders als je kijkt naar dagindeling, omgeving, activiteiten. Dat is een mooie aanvulling op de discussie over wat je nu wel of niet mag eten. En dan blijven kijken wat haalbaar en wenselijk is hè, van de ‘oer’ manier van leven. 🙂

Overigens is er ook een middenweg. We eten wel erg veel brood in Nederland en het is ook nog bijna altijd tarwebrood. Variatie is belangrijk, dus als je ook andere soorten brood neemt (bijvoorbeeld rogge, haver, spelt) of een keer iets anders eet bij je ontbijt of lunch, doe je je lichaam een plezier. Je krijgt andere voedingsstoffen, maar ook andere smaken. Dus proef je beter, beleef je meer en ben je beter verzadigd.

En wat uiteraard ook geldt: mensen die merken dat ze zich beter voelen als ze geen melk en/of geen brood/tarwe eten, moeten dat natuurlijk vooral volhouden.

Gepost op

Wat is het verschil tussen een gewichtsconsulent en een leefstijlcoach?

Bij Weg met de Weegschaal vind je gewichtsconsulenten en leefstijlcoaches. Wie kan jou het beste ondersteunen? Wat is het verschil? Hoewel elke professional zijn eigen persoonlijkheid en benadering heeft, is dit in het algemeen het verschil tussen gewichtsconsulenten, leefstijlcoaches (en diëtisten, voor het overzicht).

De gewichtsconsulent

Een gewichtsconsulent heeft een erkende opleiding tot gewichtsconsulent afgerond en is aangesloten bij de Beroepsvereniging Gewichtsconsulenten Nederland (BGN). Gewichtsconsulenten zijn opgeleid om een voedingsplan op te stellen dat mensen helpt om af te vallen of op gewicht te komen/blijven. Ter ondersteuning van het afslanken wordt vaak ook het onderwerp bewegen aangekaart. De gewichtsconsulent kan je informeren, motiveren en een plan op maat met je maken als je gezond bent en aan je gewicht wilt werken. Vind een WmdW gewichtsconsulent

De leefstijlcoach

Een leefstijlcoach is op hbo-niveau opgeleid en aangesloten bij de Beroepsvereniging Leefstijlcoaches Nederland (BLCN). Leefstijlcoaches hebben als specialisme dat ze mensen leren om goed om te gaan met alles wat ‘teveel’ is tegenwoordig. We raken met zijn allen overvoerd door het grote aanbod van informatie, voedsel, technologie, verwachtingen, kansen… Dat moet je leren managen en daar kunnen de meeste mensen wel wat ondersteuning bij gebruiken. Feitelijk leer je bij een leefstijlcoach om beter keuzes te maken. Vind een Visiom leefstijlcoach

De diëtist

Een diëtist is paramedisch opgeleid op hbo-niveau en is aangesloten bij de Nederlandse Vereniging voor Diëtisten (NVD). Op grond van hun medische kennis zijn diëtisten goed in staat om met iemand de voeding aan te passen om specifieke (medische) problemen te verminderen of te voorkómen. Zodra er iets met medicatie of supplementen aan de orde is, of er is een wisselwerking tussen voeding en ziekte, dan kan je beter bij een diëtist terecht.

Al deze professionals moeten vanuit hun beroepsvereniging continu aantonen dat ze hun vak bijhouden en op niveau zijn. Vandaar dat het belangrijk is om te kijken of je een ingeschreven professional treft.

Gepost op

Omgaan met tegenvallers en terugval bij het afvallen

Met hoeveel goede moed en plannen je ook begint, er komt een moment dat het even tegenvalt. Denk bijvoorbeeld aan dit soort situaties:

  • Je ziet even niet zoveel resultaat van je inspanningen;
  • Het lijkt allemaal steeds moeilijker te gaan in plaats van steeds makkelijker;
  • Je komt in een situatie vol verleidingen of hindernissen;
  • Je hebt de energie niet om nu de goede keuzes te maken.

In het slechtste geval raak je zo ontmoedigd, dat je ophoudt met je plannen en gewoon gaat aanmodderen. Net als vroeger. Als je daarmee gelukkig en tevreden bent, is dat niet zo erg. Maar meestal werkt het niet zo: je bent eigenlijk niet blij met deze situatie. En na verloop van tijd ga je weer opnieuw een plan verzinnen (maar nu heb je minder zelfvertrouwen dan de vorige keer, want je hebt er weer een mislukking bij op je lijstje). Zo ontstaat een patroon van (steeds kleinere) ups en (steeds grotere) downs dat jaren door kan gaan.

In het beste geval merk je op dat je een dip hebt en ga je daar met zo min mogelijk oordeel naar kijken. Wat is er aan de hand? Wat vind je van deze situatie en hoe voelt dit? Incasseer het maar eens. En als je even flink hebt geslikt, kan je je afvragen: Wat was je doel ook alweer? Hoe kan je daar (op een nog betere manier) naartoe werken?

Bij dit soort stappen kan een leefstijlcoach je uitstekend helpen. Een goede gewichtsconsulent weet ook welke vragen ze moet stellen. Wil je (eerst) zelf aan de slag? Dan vind je hier wat suggesties.
(Kan je dit artikel niet zien? Met een gratis lidmaatschap van 3 maanden wel!)

Gepost op

Gezellig en gezond de wintermaanden door

Door Rebecca Schipper

Gezelligheid, veel familie en vrienden over de vloer maar vooral ook heel veel eten. De wintermaanden en met name de feestmaand december worden door velen gezien als een obstakel voor het volhouden van hun dieet of gezonde eetpatroon. Wat maakt deze maand nou z’n obstakel?

Iedereen wil graag een gezellige tijd beleven en voor veel mensen hoort bij deze gezelligheid lekker eten. Wanneer de hele familie zich tijdens een diner of op een feestdag te goed doet aan allerlei heerlijkheden is het moeilijk om als enige je goede voornemen vol te houden. En als je dan in een dappere bui een lekker hapje afwijst krijg je misschien te horen: “Doe toch niet zo ongezellig.” of “Het is feest, nu kan het toch wel een keertje.”. Dus neem je het hapje toch maar aan omdat inderdaad gewoon gezellig mee wil doen?

Als dat gebeurt, maakt dat jou niet meteen een zwakkeling. Je luistert namelijk alleen maar naar je biologische behoeftes. Een behoefte is om ergens bij te horen. Wanneer de groep aan het eten is kan je er bij horen door ook mee te eten. Een andere behoefte is de behoefte om elke kans om te eten te grijpen. Want je weet maar nooit wanneer je weer wat krijgt.

Moeten we als we onze goede voornemens vol willen houden dan alle etentjes en borrels maar gaan vermijden? Maar deze gelegenheden zijn voor ons ook van toegevoegde waarde. Zij voorzien ons in een van onze basisbehoeftes: sociaal contact. Wat je je dus beter af kan vragen, is of veel eten wel een essentieel deel is van de gezelligheid. Zijn er geen andere dingen die eigenlijk meer bijdragen aan deze gezelligheid? Wanneer is een etentje of een borrel of samen koffie drinken voor jou geslaagd?

Misschien gaat het om de contacten die je legt, de gesprekken die je voert en de waardering die je krijgt voor jouw aanwezigheid. Of misschien zijn het wel hele andere dingen. Als je hebt uitgevonden wat jouw eigenlijke behoeftes zijn, bedenk dan eens hoe je dit zou kunnen gebruiken om een gezellige tijd te hebben (zonder dat er zoveel eten aan te pas hoeft te komen). En misschien dat je familie en vrienden wel dezelfde behoeftes hebben. Een paar voorbeelden:

  • Vertel aan je oma, die jou altijd heel graag (te veel) wil verwennen, wat je echt lekker vindt of zeg haar dat het feit dat ze jou heeft uitgenodigd al een traktatie op zich is.
  • Wijs vriendelijk een hapje af dat de gastvrouw je aanbiedt, maar complimenteer haar wel met hoe goed zij haar gasten verzorgt.
  • Voer een gesprek met een familielid of kennis die je lang niet hebt gezien in plaats van nog een keer naar het buffet te lopen.

Hoe zou jij je willen voelen op de eerstvolgende feestelijke dag? En waarop zou je het beste kunnen focussen om je tijdens en na het feest ook echt zo te voelen?

Rebecca Schipper zit in 6 vwo en heeft een korte stage gelopen bij Meijke om zich te oriënteren op haar vervolgstudie.

 

 

Gepost op

Stress en afvallen

Bij een gebrek aan ontspanning word je moe. Wat het lastiger maakt om te blijven bewegen, boodschappen te doen en gezonde maaltijden voor jezelf klaar te maken. Dit is het eerste verband tussen stress en gewichtsproblemen. Maar er zijn er meer.

Veel heeft te maken met de hormonen die je lichaam aanmaakt als je op scherp staat, met name adrenaline en cortisol. Ben je de hele dag bezig zonder te ontspannen, dan is er continu productie van die hormonen. Ze zorgen ervoor dat je alert en productief bent. Heel vroeger had je specifieke momenten waarop dat nodig was, vooral als je moest vechten of vluchten om in leven te blijven. Tegenwoordig word je niet meer aangevallen door sabeltandtijgers – althans, de meesten van ons niet. Je gebruikt je gedrevenheid voor heel andere dingen: goed voor andere mensen zorgen, optimaal presteren op je werk, indruk maken op je vrienden… Vaak ben je daar het grootste deel van de dag mee bezig. Als je niet oppast, worden adrenaline en cortisol aan één stuk door geproduceerd.

Dit is hard werken voor je lichaam. Maar dat is niet het enige probleem. De hormonen hebben namelijk ook nog heel duidelijke effecten op wat er bij jou vanbinnen gebeurt. Ze houden je in de ‘actieve stand’. Je lichaam komt er dus niet aan toe om je eten goed te verteren en dingen te herstellen. En er wordt alleen ‘snelle energie’ verbruikt uit koolhydraten en eiwitten, want er is geen tijd om rustig vetten af te breken. Ziedaar de reden waarom het zo lastig is om vet kwijt te raken als je niet ontspant!

Moet je je eens voorstellen: ben jij de hele dag met al je discipline bezig om weinig te eten en veel te bewegen, zodat je die kilo’s kwijt kunt raken. De adrenaline en cortisol giert door je lijf. En nu blijkt dat je lichaam intussen druk bezig is om met allerlei noodgrepen overeind te blijven. De suiker in je bloed wordt in hoog tempo verbruikt, maar je actieve toestand laat het niet toe om vet te gaan verbranden. Dus sloopt je lichaam je spieren en je reservekoolhydraten. Intussen voel jij je steeds minder energiek. Niet zo vreemd, want je hele systeem raakt uitgeput. Misschien krijg je de neiging om je energiegebrek door de dag heen op te lossen met oppeppers zoals cafeïne en suiker, maar die werken averechts omdat ze de ‘actieve stand’ verergeren.

De continue productie van stresshormonen en de uitputting van je lichaam hebben nog veel meer effecten op je lichaam: je weerstand wordt lager, je andere hormonen raken uit balans, je organen werken niet goed meer. Misschien ga je ook slechter slapen, omdat je lichaam niet meer goed in de rusttoestand kan komen. Je bent doodmoe, maar je wordt midden in de nacht wakker en kunt dan niet meer in slaap komen. De problemen verergeren elkaar.

Terug naar het goede nieuws: meer ontspanning zorgt ervoor dat je heel veel kleine en grote kwaaltjes oplost en dat je lekker in je vel gaat zitten. Voldoende ontspanning zorgt er ook voor dat je conditie verbetert en dat je meer energie krijgt. Daardoor kun je de rest van de dag zo veel meer doen, dat het je alleen maar tijdwinst oplevert. Dat is handig als je je zorgen maken over je volle agenda, waar je nu óók nog ontspanning in moet plannen.

Gepost op

Vetarm of koolhydraatarm?

Na tientallen jaren lijnen met vetarme diëten, zijn veel mensen de laatste jaren gaan kijken naar koolhydraatarm eten als ze willen afvallen. Omdat het een nieuwe benadering is, die nieuwe kansen biedt. Maar ook recente onderzoeken wijzen erop dat vetarme diëten je minder laten afvallen dan een koolhydraatarme dieet of een ander afslankdieet.

Wil je niet alleen snel afvallen, maar ook slank blijven? Dan zijn dit nuttige tips:

  • Je zoekt naar een manier van eten die je voorgoed kunt volhouden. Anders kom je gewoon weer aan als je stopt met je dieet.
  • Je eetpatroon moet er dus voor zorgen dat je geen honger lijdt, je moet het haalbaar vinden om je eigen eten te regelen en het moet je goed smaken.
  • Wil je gebruik maken van de effecten van koolhydraatarm eten, maar het wel haalbaar houden voor jezelf? Haal dan de ‘snelle suikers’ uit je voeding (suiker, koek, snoep, wit brood, witte rijst, witte pasta en andere witte deegproducten). Eet die echt bij uitzondering en vervang ze verder door iets anders (volkoren brood, fruit, groente, noten, bonen en andere peulvruchten). Wees niet bang voor fruit, aardappels, wortels en ander ‘echt’ eten.
  • Vergeet niet dat voldoende slaap en ontspanning en dagelijks bewegen belangrijk zijn: ze zorgen ervoor dat je lichaam in goede conditie is en kan afvallen. Maar ook dat jij de energie houdt om gezond te eten en alles uit je dag te halen.
Gepost op

Hoe blijf je op gewicht tijdens de overgang?

De overgang loopt ongeveer van 39 tot 55 jaar. In die periode verandert het hormoonsysteem van vrouwen geleidelijk, omdat hun eierstokken stoppen met het aanmaken van oestrogenen. Een deel van die productie wordt overgenomen door een kleine vetreserve, die aangelegd wordt in de buik (en die dus hormonen voor je gaat maken, om je in balans te houden). Daarvan kan een vrouw zo’n 1 tot 1,5 kilo zwaarder worden en iets meer een buikje krijgen.

Alle overige gewichtstoename die je soms ziet tijdens de overgang, heeft globaal twee oorzaken. De eerste is dat vrouwen zich soms anders gaan voelen tijdens de overgang (bijvoorbeeld emotioneler, prikkelbaarder) en dat lastig vinden om te hanteren. Soms hebben ze ook niet door dat het door de hormoonveranderingen komt en begrijpen ze niet wat er met ze gebeurt. Daar kun je meer van gaan snoepen of andere slechte gewoontes door ontwikkelen. Zeker als ook je slaap wordt verstoord door nachtelijke opvliegers.

De tweede oorzaak is, dat zowel mannen als vrouwen in de loop van de jaren vaak evenveel blijven eten als toen ze twintig waren, terwijl je steeds wat minder calorieën nodig hebt. Tegelijkertijd gaan ze vaak minder bewegen. Al met al kan er een leefpatroon ontstaan waarbij je steeds wat teveel eet (en soms ook alcohol drinkt) en minder beweegt. Daar zul je van aankomen. De oplossing is dus een open deur: eet matig en gezond, beweeg dagelijks 30 tot 60 minuten en zorg extra goed voor jezelf. Daar hoort ook bij: zelfcompassie.