paleodieet oerdieet melk zuivel brood tarweHet oerdieet/paleodieet gaat er inderdaad vanuit dat we alleen dingen moeten eten die we oorspronkelijk ook al aten, dus bijvoorbeeld planten, vis, noten, vruchten. Twee belangrijke dingen die dan ‘ongewenst’ worden, naast de duidelijk bewerkte producten, zijn granen en zuivel. Die eten we pas sinds de landbouw is uitgevonden, zo’n 10.000 jaar geleden. Aangezien een groot deel van onze voeding tegenwoordig granen en zuivel als basis heeft, is het een hele lastige instructie om die uit je menu te bannen.

Vaak hoef je zover ook niet te gaan als je je goed wilt voelen. De stress van ‘alles niet mogen’ kan je meer kosten dan wat het nóg gezondere eten je zou opleveren. Je loopt ook het risico dat je te weinig of te eenzijdig gaat eten als je niet zoveel ‘paleovoeding’ tot je beschikking hebt. Of dat je je hele plan om gezond te eten overboord gooit omdat het niet haalbaar is. Dan heb ik liever dat mensen een kleinere stap zetten, die ze wél haalbaar vinden.

Daarbij denk ik, dat je niet kunt doen alsof we nog in de oertijd leven. Een vis van toen is niet hetzelfde als een vis nu. En wij leven totaal anders als je kijkt naar dagindeling, omgeving, activiteiten. Dat is een mooie aanvulling op de discussie over wat je nu wel of niet mag eten. En dan blijven kijken wat haalbaar en wenselijk is hè, van de ‘oer’ manier van leven. 🙂

Overigens is er ook een middenweg. We eten wel erg veel brood in Nederland en het is ook nog bijna altijd tarwebrood. Variatie is belangrijk, dus als je ook andere soorten brood neemt (bijvoorbeeld rogge, haver, spelt) of een keer iets anders eet bij je ontbijt of lunch, doe je je lichaam een plezier. Je krijgt andere voedingsstoffen, maar ook andere smaken. Dus proef je beter, beleef je meer en ben je beter verzadigd.

En wat uiteraard ook geldt: mensen die merken dat ze zich beter voelen als ze geen melk en/of geen brood/tarwe eten, moeten dat natuurlijk vooral volhouden.